Denemarken-2017.reismee.nl

Dag 1; naakt douchen?

Vanochtend begonnen we heel vroeg, de trainers stonden er nog met een slapend hoofd bij. De kinderen doken lekker vroeg het water in en begonnen met de zwemtraining. De groep van Iris en van Marco hadden zich in tweeën gesplitst, een deel ging landtraining doen en het andere deel begon met techniek oefeningen. De groep van Miranda ging de vrijdag de 13e training inhalen, wat héél veel vlinderslag betekende (alle toppers hebben alles netjes uitgezwommen) en de groep van Ronald en Bregje hebben zich druk bezig gehouden met het verbeteren van de start. Nadat de training was afgelopen konden we met z'n allen gaan ontbijten in de Wasbeek. EINDELIJK was het zover; we gingen op reis. De bus stond klaar en de spullen werden ingeladen. Dat is altijd een hele klus. Na veel passen en meten paste alles erin. Iedereen zat, voor de laatste keer werden alle hoofden geteld en konden we vertrekken. De bus vertrok met 52 zwemmers en 18 begeleiders richting Tønder.

We waren Sassenheim nog niet uit of er stond al een kleine file. Gelukkig was dat de enige file die we zijn tegen gekomen en om 11.45 konden we onze eerste tussenstop maken in de buurt van Oldenburg. Hier kon iedereen rustig zijn lunch opeten en plassen. De buschauffeur kon even lekker uitrusten op het terrasje in de zon terwijl de jongeren zwemmers verstoppertje gingen doen. Na een kleine 45 minuten konden we de reis hervatten. De busreis is verder heel rustig verlopen met films, spelletjes, snoep (HEEL VEEL snoep) en een lekker dutje.

Om 16.45 waren we eindelijk op onze eindbestemming aangekomen. De oudere zwemmers hielpen met alle tassen uit de bus te halen en daarna kon iedereen zijn spullen verzamelen. Terwijl iedereen dat deed gingen Marco, Ben en Miquel de sleutels binnen halen voor de kamers. De lange wacht op de kamerindeling was eindelijk voorbij. Het moment wat voor veel ook heel belangrijk was. Gelukkig was iedereen tevreden met de kamerindeling. De kamers waren ingedeeld en iedereen had zijn bed opgemaakt. Om 18.00 zat iedereen netjes aan het diner. Vandaag stond er sla met lasagne op het menu en een lekker glaasje water. Zodra iedereen klaar was met eten en het eten gezakt was kon de tweede training beginnen.

De groep van Miranda en Ronald hadden hun tweede zwemtraining. Bij Ronald hebben ze vooral gewerkt aan hun vlinderslag. Een heerlijke tweede training om de dag mee af te sluiten. Miranda heeft zich gefocust op techniek met daarbij starten en keren. De zwemmers kregen de schrik van hun leven, ze moeten namelijk naakt douchen voordat ze gaan zwemmen. Het is namelijk de gewoonte in Denemarken dat de mensen die gaan zwemmen eerst binnen de kleedkamer zich wassen voordat ze hun badpak/zwembroek aandoen en richting het bad gaan. Het is dan dus ook de sport om uit te zoeken hoe de zwemmers dit kunnen ontwijken zonder dat de Deense mensen hen boos aankijken :-). De groep van Iris en Marco hebben de eerste landtraining achter de rug, onder leiding van Michel. Deze landtraining was vooral om te kijken waar de stabiliteit van de zwemmers lag en ook voor de bovenbeen spieren.

Na dit allemaal gedaan te hebben en nog wat lekkers te drinken was het bedtijd voor de jongste minioren. Na een vermoeiende dag wilde dat ook aardig lukken. De trainers zaten even lekker een drankje te doen toen ze ineens lichten zagen branden buiten. Het waren een aantal meiden die wilden overlopen met zaklampen aan; niet zo slim. Zij hebben overduidelijk 'overloop training' nodig. Wie weet plannen we dat nog ergens in deze week.

Op naar dag 2!

(Het fotoverslag is te zien in het aparte kopje 'foto's).

Ivonne

??